Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
Dla kogo Zajęcia Rewalidacyjno-Wychowawcze
ZRW w naszym ośrodku
Grupowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
im. św. Jana Pawła II w Leżajsku
W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. św. Jana Pawła II funkcjonują indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze grupowe dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim i ze sprzężeniami. Zajęciami mogą być objęci uczestnicy w wieku od 3 do 25 lat. Praca z uczestnikami odbywa się w oparciu o indywidualny program terapeutyczny, opracowany przez nauczyciela prowadzącego, we współpracy z psychologiem oraz zespołem nauczycieli na podstawie zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Głównym celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zajęcia obejmują:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Uczestnicy zajęć mogą także rozwijać swoje zainteresowania plastyczne, muzyczne, gastronomiczne, wykonują różne prace techniczne z pomocą nauczyciela. Tematyka zajęć oraz forma ich realizacji odbywa się z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb
i możliwości każdego z nich. Dzięki wsparciu i trosce ze strony nauczycieli nabywają
i doskonalą oni swoje umiejętności praktyczne przydatne w codziennym funkcjonowaniu społeczno-przyrodniczym (m.in. przygotowywanie prostych posiłków, prace porządkowe). Uczestnicy biorą także udział w zajęciach z psychologiem - rozwijają funkcje poznawcze (myślenie logiczne, przyczynowo- skutkowe, pamięć wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi, spostrzeganie), wspierany jest także ich rozwój emocjonalno-społeczny (wyrażanie emocji, rozumienie sytuacji społecznych, komunikowanie swoich potrzeb, emocji, przeżyć, nabywanie wiedzy o otaczającym świecie, reagowanie na komunikaty, relaksacja) . Uczestnicy zajęć biorą udział w uroczystościach szkolnych oraz uroczystościach organizowanych w swojej grupie. Systematycznie poznają najbliższą okolicę, obserwują zmiany w przyrodzie, korzystają z różnych miejsc usługowych.
opracowała: p. Alicja Domaradzka