Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
O projekcie "I can You can"
O projekcie
Opis projektu
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Leżajsku otrzymał grant w wysokości 20.000 euro z programu Unii Europejskiej LLP Comenius na realizację projektu edukacyjnego wymiany szkół "I can, You can" –„Ja potrafię i ty potrafisz”. Projekt obejmuje współprace między szkołami specjalnymi z następujących państw Belgia, Wielka Brytania i Finlandia.
Nasze cztery szkoły partnerskie to:
- Sir Charles Parson School and Science Colledge - Newcastle upon Tyne w Wielkiej Brytanii- www.sircharlesparson.newcastle.sch.uk
- BSBO Kalmthout – Wilgenduin – Kalmthout w Belgii www.wilgenduin.be
- Kivenpuisto School, SEN –school- Nurmijärvi w Finlandii www.nurmijarvi.fi/koulut/kivenpuistonkoulu
- BuSO Onze Jeudg – Roeselare w Belgii www.onzejeugd.be
Koordynatorem głównym całego projektu jest szkoła z Wielkiej Brytanii, koordynatorem projektu w naszej szkole jest p. Monika Pęcak. Na początku tego roku szkolnego powołany został Zespół Comeniusa ds. realizacji projektu. W jego skład wchodzą nauczyciele:
- Monika Pęcak- Koordynator, Klub Comeniusa szkoła
- Beata Kaszycka-pomoc w organizacji i przebiegu wyjazdów zagranicznych, opiekun dzieci
- Podubny Małgorzata- specjalista od terapii
- Adamski Robert- Klub Comeniusa internat
- Dolecka Edyta –Moderator strony internetowej, opiekun dzieci biorących udział w projekcie
- Kania Lidia- pomoc w realizacji wizyt projektowych opiekun i współorganizator wyjazdów i opiekun uczniów
- Majcherczyk Izabela- pomoc w realizacji wizyt projektowych opiekun i współorganizator wyjazdów i opiekun uczniów
Cele projektu
Projekt koncentruje się na „ kulturalnych podróżach edukacyjnych” dając wszystkim uczestnikom możliwość odkrywania różnych aspektów kultury takich jak jedzenie, sport charakterystycznych dla regionów i krajów z których pochodzą szkoły projektowe. Podczas tych podróży nauczyciele uczą nauczycieli a uczniowie uczniów. Każdy będzie miał szansę nauczyć się czegoś nowego. Główna idea to dzielenie się i nauka.
Uczestnicy projektu w każdej z instytucji:
- Poszerzą wiedzę na temat każdego z krajów ze szczególnym uwzględnieniem kultury tych krajów sportów, rzemiosła, kuchni jak również tańca piosenki i co ważne terapii stosowanych w danych szkołach.
- Zdobędą pewność siebie, wzbudzą w sobie akceptację otworzą się na poznawanie innych kultur, po to by lepiej zrozumieć odmienność i unikalność własnej kultury.
- Stworzą okazje to wspólnych działań uczniom z innych szkól projektowych bez względu na stopień i rodzaj ich niepełnosprawności.
- Otrzymają szansę na prawdziwą integracje z rówieśnikami w ich naturalnym środowisku.
Nauczyciele biorący udział w projekcie w każdej z instytucji:
- Poszerzą wiedzę i rozumienie każdego z krajów ze szczególnym uwzględnieniem kultury tych krajów sportów, rzemiosła, kuchni jak również tańca piosenki i co ważne terapii stosowanych w danych szkołach.
- Będą mieli szanse rozwinąć następujące umiejętności: pedagogiczne, organizacyjne, współdziałania w Zespołach Comeniusa w sensie lokalnym jak i międzynarodowym ponadto doskonalić umiejętności pracy z komputerem.
- Wypromują i wzmocnią pozytywny wizerunek własnej szkoły na arenie europejskie poprzez współpracę z innymi szkołami europejskimi.
- Zapewnią równe szanse, wszystkim uczniom bez względu na rodzaj ich niepełnosprawności.
Problematyka i zadania projektu.
Wielu uczniów posiada niską świadomość istnienia i różnorodności kultur odmiennych od ich własnej. Poprze ich uczestnictwo w projekcie mają oni szanse zmienić swą postawę, rozwinąć akceptację i tolerancję względem innych krajów i ich kultur.
Ze względu na różnorodność uczestników projektu (uczniowie z różnego rodzaju niepełno sprawnościami fizycznymi jak i umysłowymi) projekt będzie tak dopasowany do ich indywidualnych potrzeb by zapewnić im równy udział bez względu na ich „ułomności”
Projekt to podróż edukacyjno- kulturalna, ze szkoły do szkoły, dająca możliwość poszerzenia wiedzy, kompetencji i umiejętności, czeka przykładem mogą być piosenki uczone podczas każdej z wizyt a następnie nauczane w szkołach przez nauczycieli biorących udział w wizycie. Nauczyciele mają za zadanie dzielić się zdobytą wiedza w swoich placówkach.
W trakcie projektu każda ze szkół zobowiązana jest do realizacji minimum 24 mobilności- to jest wyjazdu jednej osoby do danego kraju do szkoły z kraju placówki projektowej.
W projekcie zostały zaplanowane następujące wizyty projektowe i wizyty studentów.
Mobilności do zrealizowania w projekcie
Data |
Kraj |
Rodzaj wizyty |
Notatki |
17-20 listopad 2011 |
Belgia(Kalmthout) |
Wizyta projektowa |
Zrealizowana |
11-14 marzec 2012 |
Wielka Brytania |
Wizyta projektowa |
Zrealizowana |
23 -27 kwiecień 2012 |
Wielka Brytania |
Wizyta uczniów |
W trakcie realizacji |
13-18 maj 2012 |
Polska |
Wizyta projektowa |
W trakcie realizacji |
24 wrzesień 2012 |
Belgia (Roeselare) |
Wizyta projektowa |
|
3 grudzień 2012 |
Belgia (K+R) |
Wizyta uczniów |
|
4 luty 2013 |
Finlandia |
Wizyta uczniów |
|
22 kwiecień 2013 |
Polska |
Wizyta uczniów |
|
20 maj 2013 |
Finlandia |
Wizyta projektowa |
|
Projekt będzie realizowany przez dwa lata szkolne od 1.08.2011 r. do 31.07.2013 r.