Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
Oddziały autystyczne
Słodziaki z 3 PA
Jak ten czas płynie… Niedawno rozpoczęliśmy nowy rok szkolny, a już za kilka dni spotkamy się z Mikołajem. Troszkę się pozmieniało w naszej klasie. Mamy nowego kolegę Mateusza. Już się zaaklimatyzował i wniósł sporo energii do naszej małej wspólnoty.
We wrześniu wzięliśmy udział w spływie kajakowym po rzece Tanwi. Było super! Piękna pogoda, nauka wiosłowania, wyścigi kajakami i wspólne pieczenie kiełbasek. Było również sprzątanie lasu, w którym udział wzięli Mateusz i Kacper. Zuzi i Piotrowi zdrowie nie dopisało. W październiku pozytywnych przeżyć dostarczył nam wyjazd do Teatru Maska w Rzeszowie. Obejrzeliśmy spektakl pt.: Dokąd pędzisz koniku? To było ciekawe przeżycie. Później zwiedziliśmy muzeum lalek. Ileż ich było! I jakie różne! W ostatnim dniu października wybraliśmy się na cmentarz. Zapaliliśmy znicze na grobach żołnierzy poległych w II wojnie światowej.
Dlaczego warto?
W 2012 roku w naszej placówce troje dzieci rozpoczęło edukację w I klasie dla uczniów z autyzmem w normie intelektualnej. Praca z dzieckiem z całościowym zaburzeniem rozwoju nie była dla nas nowością. Od lat bowiem uczniowie z autyzmem są częścią naszej społeczności i dobrze się z nią integrują. Nowością i niewiadomą była klasa utworzona dla uczniów autystycznych w normie intelektualnej. Dzieci te najczęściej trafiają do przedszkoli i szkół masowych. Trzy rodziny pokonały opory związane z etykietą „szkoły specjalnej” i ich dzieci zaczęły pisać nową kartę w historii naszej placówki. Dzisiaj weszli już w kolejny etap edukacyjny. Magda jest uczennicą klasy V zaś Michał i Filip uczniami klasy IV. W międzyczasie do chłopców dołączyła nowa koleżanka - Weronika.
W ślad za tymi odważnymi rodzicami poszli następni. W roku szkolnym 2014/2015 roczne przygotowanie do szkoły rozpoczęły kolejne dzieci, które dzisiaj są już uczniami klasy II. Piotr i Kacper są z nami czwarty rok. Przed kilkoma miesiącami dołączyła do nich Zuzia – uczennica III klasy. W ostatnich dniach kolejna koleżanka – Wiktoria.
Początki były trudne zarówno dla chłopców, którzy nie komunikowali się z otoczeniem, jak i dla nauczycieli oraz osób asystujących. Chłopcy z wielkim bólem przełamywali opory w otwieraniu się na otaczające ich nowe twarze i doświadczenia. My uczyliśmy się czytać każdy ich komunikat – krzyk, uśmiech, wydawane odgłosy. Tworzyliśmy naszą mikrospołeczność, relacje i więzi. Piotr, ze względu na odległość domu od szkoły, został objęty opieką całodobową. Początkowo tęsknił w milczeniu. Zrytmizowane życie tej grupy uczniów, przewidywalność i troskliwa opieka zrobiły swoje. Któregoś dnia, podczas kończącej się wycieczki, mocno poniosły go emocje. Chwycił mikrofon znajdujący się w autokarze i powiedział :”Było super!” Na kimś, kto każdego dnia słyszy szczebiot swojego dziecka, nie robi to większego wrażenia. Dla dzieciaków i wychowawców to był mały cud i najcenniejsza nagroda. Piotrek z własnej inicjatywy niespodziewanie przemówił i to w towarzystwie 40 osób. Uwielbia muzykę i eksperymenty. Jest mistrzem ortografii. Kacper jest nieustraszony i odważny w pokonywaniu toru przeszkód, wspinaniu, pływaniu i jeździe na rowerze. Nie zostawi nieukończonego zadania. Potrafi się cieszyć całym sobą, czasami w najmniej spodziewanych momentach. Zuzia – nasza asertywna szczebiotka wzbogaciła nas odwagą wypowiedzi. Niewiarygodne doświadczenie dla chłopców. Ona jest odważna! Mówi! Oprócz tego tworzy niesamowite historie i zapisuje je w notatnikach. Taki nasz promyk słońca. Z Wiktorią dopiero się poznajemy, ale już widać „żywe srebro”.
Te dwie grupy rodziców i uczniów przetarły szlak. Obecnie dzieci z całościowym zaburzeniem rozwoju uczestniczą również w zajęciach oddziałów przedszkolnych. Odnalazły się w grupach. Troskliwą opieką otaczają je nie tylko panie, ale również koleżanki i koledzy. Spośród kilkorga dzieci, które trafiły do nas, bądź trafią w najbliższym czasie, większość uczęszczała do szkoły masowej. W naszej ofercie znajduje się także propozycja dla dzieci w młodszym wieku przedszkolnym, u których dopiero orzeczono całościowe zaburzenie rozwojowe, bądź innego rodzaju niepełnosprawność. Mogą one uczestniczyć w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Dlaczego warto pomyśleć o naszej placówce?
W żadnej szkole masowej nie znajdziecie Państwo tak bogatej oferty zajęć rewalidacyjnych: logopedia, integracja sensoryczna, terapia pedagogiczna, terapia polisensoryczna, gimnastyka korekcyjna, dogoterapia, hipoterapia, trening umiejętności prospołecznych, terapia muzyczna. Przewagą naszej placówki jest również liczebność klas. W przypadku uczniów z całościowym zaburzeniem rozwoju, maksymalna liczba uczniów w klasie to 4 osoby. Nad całością czuwa nauczyciel i osoba wspomagająca. Nauczyciele naszej placówki są nie tylko specjalistami przedmiotowymi, ale również oligofrenopedagogami. Dysponujemy specjalistami w zakresie edukacji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Kolejni nauczyciele zdobyli i zdobywają kwalifikacje do pracy z dzieckiem autystycznym. Następnym atutem jest możliwość wydłużenia etapu edukacyjnego. Decyzję taką podejmuje się biorąc pod uwagę indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w nabywaniu umiejętności i zdobywaniu wiedzy określonej przez podstawę programową poszczególnych etapów edukacyjnych. Decyzję zostawiamy Państwu.
Poznajcie naszą gromadkę: Zuzia, Kacperek, Piotruś, pani Ania i pani Ola.
Klasa dla dzieci z autyzmem w SOSW w Leżajsku
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju.
Ze względu na specyficzne potrzeby uczniów z autyzmem, których funkcjonowanie oraz wykorzystanie potencjału rozwojowego zależy od indywidualnego doboru treści kształcenia, elastycznego dostosowania metod pracy oraz form terapii we wrześniu 2012 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Leżajsku została utworzona klasa dla dzieci z autyzmem w normie intelektualnej. W takim oddziale nie może być więcej niż czworo dzieci, gdyż wymagają one stałego wsparcia i pomocy w realizowaniu stawianych przed nimi zadań. W naszej klasie jest troje dzieci w wieku od 6 do 9 lat: Filip, Michał i Magda. Są wyjątkowymi ale wymagającymi uczniami, którzy chcą się uczyć, chcą lepiej zrozumieć i poznać świat, w którym żyją. Wymagają jednak od nauczyciela trochę innego podejścia do sposobu uczenia ich.
Dzieci mają specjalnie przygotowaną salę lekcyjną, którą urządzono po wskazówkach rodziców i psychologów. Pracują w oparciu o indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne, które dostosowane zostały do ich możliwości psychofizycznych. Terapię wspierają liczne zajęcia rewalidacyjne: logopedia, integracja sensoryczna, terapia polisensoryczna w Sali doświadczania świata, zajęcia psychoterapeutyczne, gimnastyka korekcyjna oraz dogoterapia.
przygotowała Elżbieta Włodarczyk