Szkoły
Zajęcia Rew.-Wych.
WWRD
Projekty europejskie
Erasmus C.H.A.N.G.E
Erasmus+
Comenius w ośrodku
Comenius
Materiały dla nauczycieli
Dodatkowe materiały tylko dla nauczycieli SOSW w Leżajsku dostępne są po zalogowaniu na konto nauczyciela. Znajdują się tam:
- Plan Pracy SOSW w Leżajsku na rok szk. 2014/2015
- Plan Pracy SOSW w Leżajsku na rok szk. 2013/2014
- Plan Pracy SOSW w Leżajsku na rok szk. 2012/2013
- Plan Pracy SOSW w Leżajsku na rok szk. 2011/2012
- Program Profilaktyczny SOSW w Leżajsku - 2014/2015
- Program Profilaktyczny SOSW w Leżajsku - 2013/2014
- Program Profilaktyczny SOSW w Leżajsku - 2012/2013
- Program Profilaktyczny SOSW w Leżajsku - 2011/2012
- Program Wychowawcvzy SOSW w Leżajsku - 2014/2015
- Program Wychowawcvzy SOSW w Leżajsku - 2013/2014
- Program Wychowawczy SOSW w Leżajsku - 2012/2013
- Program Wychowawczy SOSW w Leżajsku - 2011/2012
- Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia
- IPETy na wszystkie etapy edukacyjne
- Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi
- Szkolny Zestaw Podręczników 2011/12
- Organizowanie i Udzielanie Uczniom Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w świetle nowych regulacji prawnych
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna (prezentacja)
- Przykładowe indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne
- Zmiany w statucie szkoły w związku z wejściem w życie rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. Zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzana sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
Zespół Pradera - Williego
Zespół Pradera Williego jest złożonym schorzeniem uwarunkowanym genetycznie, spowodowanym zaburzeniem struktury chromosomu 15.
To rzadki zespół - zdarza się raz na 15 000 urodzeń i dotyka dzieci obojga płci, niezależnie od rasy. Najbardziej charakterystycznym przejawem zespołu jest hyperfagia - niezaspokajalny głód, nad którym chory nie ma kontroli, oraz hipotonia - obniżone napięcie mięśniowe. Jednocześnie niedobór hormonu wzrostu powoduje niskorosłość i hamuje rozwój masy mięśniowej. Przy braku ścisłej kontroli diety prowadzi to do narastającej otyłości, która stanowi podtawowy problem medyczny w tej chorobie. Częste są także problemy behawioralne i kognitywne, wady wzroku, oraz zaburzenia oddychania. Na chromosomie 15 znajdują się geny odpowiedzialne za pigmentację, co tłumaczy, dlaczego część osób z zespołem Pradera - Williego cechuje bardzo jasna karnacja i niemal siwe blond włosy.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami na temat zespołu Pradera - Williego na stronie internetowej poświęconej tej chorobie.
Proszę przyjrzeć się szczególnie Postępowaniu w zespole Pradera - Williego - Model Terapii ZintegrowanejGodziny Lekcyjne
|
Godziny lekcyjne |
Przerwy lekcyjne |
0. |
710 – 755 |
5 min |
1. |
800 – 845 |
5 min |
2. |
850 – 935 |
10 min |
3. |
945 – 1030 |
15 min |
4. |
1045 – 1130 |
5 min |
5. |
1135 – 1220 |
10 min |
6. |
1230 – 1315 |
15 min |
7. |
1330 – 1415 |
5 min |
1315 – 15 - obiad |
||
8. |
1420 – 1505 |
5 min |
9. |
1510 – 1555 |
5 min |
10. |
1600 – 1645 |
5 min |
11 |
1650 – 1735 |
|
Zespól Williego-Pradera
Opracowała mgr D.Zych
Zespół Williego - Pradera
1. CHARAKTERYSTYKA
Zespół Pradera-Williego (PWS) – jest złożonym schorzeniem uwarunkowanym genetycznie, spowodowanym zaburzeniem struktury chromosomu 15. To rzadki zespół - zdarza się raz na 15 000 urodzeń i dotyka dzieci obojga płci, niezależnie od rasy. W Polsce rodzi się co roku kilkanaścioro dzieci z tym zaburzeniem. Dziecko z PWS powinno jak najwcześniej – jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia – trafić pod opiekę logopedy, neurologopedy i psychologa.
Dokumenty dla nauczycieli
Uwaga nauczyciele
Proszę zapoznać się z poniżej zamieszczonymi materiałami.
1. | Podstaw programowa SPE |
2. | Jak organizować specjalne potrzeby edukacyjne |
3. | Uczniowie SPE - projekt zmian |
4. | Zmiany specjalne |
5. | INFO - programy nauczania 4 |
6. | Rozporz. - dopuszczanie podręczników |
Książka "Moje dziecko ma zespół Pradera-Williego"
Wszystkim nauczycielom oraz rodzicom polecamy ksiązkę pt. "Moje dziecko ma zespół Pradera-Williego - jak mogę mu pomóc?", Marii Libury, matki dziecka dotkniętego tą chorobą. Na stronie internetowej Polskiego Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Zespołem Pradera-Williego jest umieszczona publikacja w wersji elektronicznej do pobrania. Poniżej zamieszczamy link do strony stowarzyszenia.
"Moje dziecko ma zespół Pradera-Williego - jak mogę mu pomóc?"
Autyzm Wczesnodziecięcy
Autyzm wczesnodziecięcy-kryteria diagnostyczne, różnicowanie z innymi zaburzeniami.
KRYTERIA DIAGNOSTYCZNE AUTYZMU WCZESNODZIECIĘCEGO WG DSM IV
1. Jakościowe zaburzenia interakcji społecznych przejawiające się na przynajmniej 2 spośród następujących sposobów:
Znaczne zaburzenia złożonych, niewerbalnych zachowań takich jak kontakt wzrokowy ekspresja twarzy, postawa ciała i gestykulacja w celu regulowania interakcji społecznych,
Brak związków rówieśniczych właściwych dla danego poziomu rozwoju,
Brak spontanicznego współdzielenia radości, zainteresowań lub osiągnięć z innymi ludźmi, np.: brak pokazywania, przynoszenia, wskazywania obiektów zainteresowania.
Brak społecznej lub emocjonalnej wzajemności (wymiany).